Wycieczka na Górę św. Anny

W dniu 13 czerwca 2015 r. wybraliśmy się na wycieczkę na Górę św.Anny. Zwiedzanie zaczęliśmy w miejscowości Żyrowa połóżonej w gminie Zdzieszowice, gdzie po przywitaniu naszej przewodniczki Pani Beaty wysłuchaliśmy historię tej miejscowości, pałacu i poczatków historii Góry św. Anny. Słuchając opowieści Pani Beaty podziwialiśmy z zewnątrz pałac Gaszynów. Przed pałacem pasło się kilka koni, które przyjaźnie i z zaciekawieniem przyszły przywitać się z nami - trzeba przyznać, że doskonale wpisywały się w krajobraz pałacu. Spacerem przez fragment 11,5 hektarowego, założonego w XIX w.  parku przeszliśmy do gotyckiego kościoła filialnego p.w. św. Mikołaja. Następnie podjechaliśmy na Górę św.Anny, gdzie Pani Beata kontynuowała swoją opowieść o pięciowiekowej historii tego magicznego miejsca.
Góra św. Anny  jest wpisana na listę pomników historii ze względu na "wartości kulturalne założenia kalwaryjnego będącego przykładem zespolenia obiektów architektury z otwartą kompozycją krajobrazową, stanowiącą materialne świadectwo przenikania się kultur, religii i postaw patriotycznych". Zwiedzalismy tu barokową bazylikę św. Anny, gdzie jest na stałe wystawiona figura św. Anny - patronki rodzin i rodzin bezdzietnych, kompleks klasztorny franciszkanów, Rajski Plac, Grotę Lurdzką, Kalwarię. Obok wcześniej wymienionych obiektów sakralnych zwiedziliśmy również obiekty architektury świeckiej: amfiteatr skalny, Pomnik Czynu Powstańczego oraz park krajobrazowy. W Muzeum Czynu Powstańczego, zapoznaliśmy się z historią trzech powstań śląskich.
Tutaj też żegnamy się z Panią Beatą, która  wykazała się duża wiedzą nie tylko z historii, geologii i geografii tych terenów, ale również zdradziła nam parę sekretów z botaniki, gdyż z wykształcenia jest  botanikiem. Kwitnąca lipa i czarny bez nie mają przed nią sekretów.
W drodze powrotnej zatrzymaliśmy się w Kamieniu Śląskim, pięknej wsi, znanej i chętnie odwiedzanej nie tylko przez mieszkańców Śląska, ale także przez licznych gości z całego świata. Zasłynęła ona przede wszystkim jako miejsce urodzenia św. Jacka, bł. Czesława i bł. Bronisławy: sanktuarium św. Jacka, kompleks pałacowy, gdzie obecnie siedzibę ma Centrum Kultury i Nauki Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego. Nenufary na wodzie w zbiorniku przeciw pożarowym, będziemy długo pamiętać oraz lody, które łagodziły trudy upału. Wszyscy zgodnie orzekli, że to był bardzo ciekawy i udany wyjazd.

Barbara Pelon

Zobacz zdjęcia w Galerii ...