Muzeum Motoryzacji „WENA ” w Oławie

  Ta nazwa nie oddaje jednak w pełni istoty całego przedsięwzięcia, bowiem oprócz ekspozycji poświęconej kolekcji związanej z motoryzacją, na ogromnej powierzchni 7000 metrów kwadratowych, znalazło się też miejsce na swoistą, sentymentalną podróż w przeszłość – do czasów mienionych okresu PRL- u.
    W wielu ogromnych gablotach pomieszczono około 33 000 przedmiotów, obejmujących właściwie wszystkie dziedziny życia w tamtej epoce. Oczywiście, nie sposób wymienić tego, co możemy oglądać, są tam eksponaty z obszaru: chemii gospodarczej, kosmetyków, zabawek, erotyki i używek, sprzętu RTV i AGD, żywności, przyborów szkolnych i biurowych, mody, instrumentów muzycznych /ściana gitar rodzimej produkcji - Defil/, gier, prasy. Poza tym w hali ekspozycyjnej znalazł się kiosk Ruchu wraz ze stosownym asortymentem towaru, budka telefoniczna, bar wzorowany na tym, który znamy z filmu „ Miś” wraz, z typowo „uprzejmą”  dla  tamtych czasów, obsługą. Dla naszego pokolenia była to, co najwyżej, sentymentalna podróż do czasów świetnie nam znanych i niekoniecznie miło wspominanych, lecz dla młodszych zwiedzających to prawdziwa wyprawa do innej, egzotycznej krainy.

Nasuwa się tu również ciekawa refleksja prawie filozoficzna, jak niezbadane są koleje losu, kto by pomyślał, że te, często tak siermiężne, brzydkie, niskiej jakości przedmioty, które były źródłem wielu kompleksów wobec oferty „zgniłego” Zachodu, staną się kiedyś eksponatami muzealnymi, których nie wolno dotykać.
   Najważniejszą jednak częścią ekspozycji jest kolekcja 459 samochodów, 100 motocykli i skuterów, 192 rowerów i 12 traktorów.  Zaraz po przekroczeniu bramek, robi na zwiedzających ogromne wrażenie kilka bardzo starych samochodów, niektóre z końca XIX i początku XX wieku.
Wśród nich znajdziemy samochód o napędzie parowym oraz najstarsze, zarejestrowane w Polsce auto. Potem całe szeregi, pięknie odrestaurowanych, pojazdów luksusowych, wyścigowych znanych i cenionych producentów i także prototypowe konstrukcje. Do tego, wspaniale wyeksponowany zbiór 55 Fiatów 126p w różnych kolorach i odmianach np. elektrycznej. Są też pojazdy o ciekawej historii, bądź należące do znanych osób, egzemplarze fabrycznie nowe, mimo iż pochodzące sprzed wielu lat. Nie zabrakło też pojazdów popularnych w PRL-u takich jak: mikrusy, syrenki, zaporożce, dacie, wołgi, skody.
   Na piętrze na miłośników „dwóch kółek” czeka, niezwykle interesująca kolekcja motorowerów: popularne jawki, komarki, simsonki, rysie, skutery, wśród nich rodzima Osa, motocykle -  WSKi, SHL- ki, Junaki, Indian, konstrukcje unikalne jak motocykl z sinikiem Diesla - dzieło  polskiego konstruktora. A następnie wiele, wiele rowerów, a wśród nich: bicykle z wielkim przednim kołem /jak wspominał Bolesław Prus, że kiedy uczył się jeździć na bicyklu to upadł kilkakrotnie i podarł sobie kalesony/. Rowery rodzimej produkcji np. popularne składaki, rowerki dziecinne, rowery z silnikami spalinowymi. Ciekawy jest też zbiór pojazdów należących do osób określonej profesji np.: fryzjera, strażaka, krawcowej, żołnierza, pucybuta, szlifierza, lodziarza, medyka, myśliwego.
Nie mogło też zabraknąć prawdziwego „muła roboczego”, czyli roweru ukraina, który „gniotsa nie łamiotsa”, na nim przewożono całe rodziny, worki zboża i ziemniaków, zakupy, a i świniak też się załapał.

  Podsumowując, można z czystym sumieniem zarekomendować odwiedzenie tej miejscówki zarówno dorosłym jak i dzieciom, czeka na nich bowiem całe mnóstwo atrakcji!

 Sławomir Rodak

 

Powrót do Wydarzenia 2025