Rozdział IV: Władze Towarzystwa

Art. 15. Władzami Towarzystwa są:

1. Walne Zebranie Członków

2. Zarząd

3. Komisja Rewizyjna

Art. 16. Kadencja władz Towarzystwa , o których mowa w art. 15 pkt.2 i 3 trwa 3 lata, a ich wybór z nieograniczonej liczby kandydatów, odbywa się w głosowaniu tajnym.

Art. 17.

1. W skład Zarządu wchodzi:

1) Prezes Zarządu

2) Wiceprezes Zarządu

3) Sekretarz

4) Skarbnik

2. Zarząd pracuje w oparciu o uchwalony przez siebie regulamin.

Art. 18.  

  1. W przypadku ustąpienia lub odwołania członka władz Towarzystwa przed upływem kadencji, skład osobowy tych władz jest uzupełniony spośród niewybranych kandydatów w kolejności uzyskanych głosów. Uzupełnienie nie może przekroczyć 1/3 wybranego składu.
  2. W przypadku ustąpienia prezesa Towarzystwa przed upływem kadencji Zarząd powierza obowiązki prezesa wiceprezesowi.

Art. 19. Uchwały wszystkich władz Towarzystwa, w tym zmiany Statutu i rozwiązanie Towarzystwa, zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego obrad.

Art. 20.

1. Zarząd kieruje działalnością Towarzystwa.

2. Do zakresu działania Zarządu należą:

1) inicjowanie kierunków działalności Towarzystwa

2) reprezentowanie Towarzystwa na zewnątrz

3) powoływanie i rozwiązywanie komisji oraz zespołów w celu wykonania zadań statutowych oraz sprawowania nad nimi nadzoru

4) podejmowanie uchwał o przyjęciu członków zwyczajnych i wspierających Towarzystwa oraz o wygaśnięciu członkowstwa

5) zarządzanie majątkiem Towarzystwa i dysponowanie jego funduszami, opracowywanie preliminarzy i sprawozdań budżetowych, zgodnie z obowiązującymi przepisami

Art. 21.

1. Zarząd reprezentuje towarzystwo w sprawach sądowych i pozasądowych.

2. Do składania oświadczeń i podpisywania w imieniu Towarzystwa wymagane jest współdziałanie dwóch członków Towarzystwa.

Komisja rewizyjna

Art. 22.

1. Komisja Rewizyjna jest naczelnym organem kontrolnym Towarzystwa.

2. Komisja rewizyjna składa się z trzech członków.

3. Członkowie komisji Rewizyjnej nie mogą być jednocześnie członkami Zarządu, ani pozostawać z członkami Zarządu w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości z tytułu zatrudnienia.

4. Członkiem Komisji Rewizyjnej nie może być osoba, która była skazana prawomocnym wyrokiem za przestępstwo z winy umyślnej.

5. Członkowie Komisji Rewizyjnej nie otrzymują wynagrodzenia z tytułu pełnienia funkcji w tym organie, a w przypadku zwrotu uzasadnionych kosztów – tylko w wysokości nie wyższej niż określono a art.8 pkt.8 ustawy z dnia 3 marca 2000 r. o wynagradzaniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi (Dz.U. z 2000 r. nr 26, poz.306 z późniejszymi zmianami).

Art. 23. Do zakresu działania Komisji Rewizyjnej należy:

1. Kontrolowanie co najmniej raz do roku całokształtu działalności statutowej i gospodarki finansowej oraz zgodności z obowiązującymi Towarzystwo przepisami.

2. Przedstawienie Zarządowi wniosków z przeprowadzonych kontroli i żądanie przedstawienia sprawozdań z realizacji wniosków pokontrolnych.

3. Wnioskowanie o udzielenie absolutorium dla ustępującego Zarządu.

Art. 24. Komisja Rewizyjna ma prawo żądania od członków i Zarządu Towarzystwa składania pisemnych bądź ustnych wyjaśnień dotyczących kontrolowanych spraw.

Art. 25. Członkowie Komisji Rewizyjnej mogą brać udział w posiedzeniach Zarządu z głosem doradczym.

Walne Zebranie Członków

Art. 26.

1. Najwyższą władzą stowarzyszenia jest walne zebranie członków.

2. W sprawach, w których Statut nie określa właściwości innych władz stowarzyszenia, podejmowanie uchwał należy do walnego zebrania członków

3. W szczególności do kompetencji walnego zebrania członków należy:

1) Powoływanie i odwoływanie członków zarządu, komisji rewizyjnej oraz udzielanie władz statutowym absolutorium z wykonania obowiązków.

2) Uchwalanie na wniosek zarządu i z inicjatywy członków Towarzystwa planów rocznych i wieloletnich, działalności stowarzyszenia oraz kierunków rozwoju

3) Zmiany Statutu

4) Likwidacja stowarzyszenia

5) Zatwierdzanie preliminarza i rocznych sprawozdań finansowych na wniosek zarządu, w czasie umożliwiającym zarządowi na ich terminowe złożenie właściwym władzom

4. Walne zebranie członków zarząd zwołuje nie rzadziej niż raz na rok, przesyłając do członków stowarzyszenia stosowne zaproszenia wraz z porządkiem obrad – na czternaście dni przed planowanym zgromadzeniem.

<-- powrót