Kraina tulipanów - Holandia

8 maja w piękne słoneczne czwartkowe popołudnie członkowie TOZD wybrali się w podróż do Holandii. Wszyscy pełni entuzjazmu wyruszyliśmy poznawać holenderskie zabytki, sztukę i kulturę. Przejazd autokarem przebiegał bardzo przyjemnie.

Nad rzeką Amstel - Amsterdam

Nastepnego ranka zatrzymaliśmy się na jednej ze wspaniałych uliczek Amsterdamu, gdzie czekaliśmy na panią przewodnik Monikę. Niewiele czasu poźniej zwiedzaliśmy już Amsterdam z autokaru. Pani przewodnik z wielką pasją opowiadała nam historię tego miasta oraz pokazywała wiele dzieł architektury np. budynek Nowego Sądu, doki portowe,Taras Karaibski, Instytut Marinistyczny, Plac Dam, Pałac Królewski.  Pierwszym ciekawym miejscem, jakie odwiedziliśmy byla fabryka diamentów. Diamenty i brylanty najlepszym przyjacielem kobiety? Oczywiście! Ale piękne, czyste, o doskonałym szlifie kamienie zachwyciły również męską cześć grupy. Pełny profesjonalizm ze strony pracowników farbryki, którzy bardzo dokładnie objaśniali nam proces produkcji diamentów. Następną atrakcją było muzeum Van Goga i Rijksmuzeum, tam miłośnicy sztuki mogli się zatracić w obrazach tego artysty. Uroczym miejscem był targ kwiatowy, mnóstwo kwiatów oraz dorodnych, zdrowych cebulek, w które wielu z nas się zaopatrzyło.  Około południa czekał na nas rejs kanałami Amsterdamu z sympatycznym kapitanem. Później spacer po starych dzielnicach, z których najbardziej znaną jest dzielnica czerwonych latarni. Podczas zwiedzania musieliśmy bardzo uważać na niezliczoną ilość rowerzystów. Po wielogodzinnym zwiedzaniu nadszedl czas na kolację, która odbyla się w chińskiej restauracjii.Ogrzaliśmy się przy filiżace gorącej jaśminowej herbatki.

Najedzeni, lecz wciąż głodni wrażeń czekających na nas nastepnego dnia pojechalismy do hotelu Postillion w Deventer.

Deszczowy Rotterdam
  W sobotni poranek po obfitym, pysznym śniadaniu wybraliśmy się do Delf, mogliśmy tam podziwiać  ręcznie zdobioną porcelanę. Pracownik fabryki dokładnie tłumaczył jak wygląda proces powstawania naczyń porcelanowych i ich zdobienie. Niestety nie udało nam się obejrzeć pokazu takich umiejętności, ponieważ naturalną rzeczą jest, iż prawdziwy Holender w sobotę nie pracuje. Udaliśmy się więc do centrum miasta. Deszczowa pogoda nie przeszkodziła nam w  zwiedzaniu średniowiecznego rynku. Ubrani w płaszcze przeciwdeszczowe, kaptury i wyposażeni w parasole ruszyliśmy. Kolejnym punktem naszej podróży był cudowny Rotterdam, niestety ze względu na deszczową pogodę nie mogliśmy zwiedzać tego miasta pieszo, udało nam sie jednak wjechać na szczyt Euromast by podziwiać okolicę.

Z autokaru widzieliśmy zachwycające rzemiosło architektury czyli domy kubistyczne. Stamtąd udaliśmy się Hagi, mieści się tu siedziba Międzynarodowego Trybunału Sprawiedliwości, Ambasada Polski. W godzinach popołudniowych dojechaliśmy do nadmorskiej miejscowości Scheweningen, gdzie czekała na nas kolacja. Po posiłku wyruszyliśmy  na spacer po plaży.

Symbole Holandi - tulipany i wiatraki

W niedzielny poranek czekało na nas wiele atrakcji. Podziwialiśmy zachwycający skansen wiatraków leżący  nad rzeką Zaan. Na terenie Zaanse Schans znajduje się mnóstwo sklepików z pamiątkami, a także kilka kawiarenek i restauracji. W jednym z budynków mogliśmy  oglądać proces wytwarzania holenderskiego sera i zakupić gotowe sery gouda. Natomiast w jednym z wiatraków do dnia dzisiejszego mielony jest cynamon i goździki, co stanowi pyszną, intensywną kompozycję zapachów. Holandia jest krajem tulipanów, dlatego też  nie mogło zabraknąć zwiedzania ogrodów Keukenhof w miejscowości Lisse.

Każdego roku kwitnie tam ponad 7 milionow tulipanów, hiacyntów, krokusów i żonkili  Niesamowite widoki i kompozycje kwiatowe cieszyły nasze oczy. W ogrodzie znajdują się do zwiedzania pawilony kwiatowe Beatrix, Willem-Alexander oraz Oranje Nassau, gdzie podziwialiśmy ekspozycję storczyków, lilii oraz pokaz układania kwiatów na żywo. W pawilonie z liliami można było dostrzecz romantyczną parę przechadzającą się pomiedzy kwiatami i pozującą do zdjęć, posłuchać koncertu fortepianowego lub przymierzyć strojne kapelusze i inne nakrycia głowy.

Zobacz zdjęcia w galerii ...